Peran Perpustakaan Madrasah dalam Mendukung Program Moderasi Beragama di MTsS Ulumul Quran Banda Aceh
Abstract
This study aims to determine the role of the MTsS Ulumul Quran library in supporting the religious moderation program and the strategies used by the MTsS Ulumul Quran library in implementing the religious moderation program among madrasahs. Based on data found in the field, the MTsS Ulumul Quran library together with teachers have made efforts to increase awareness and understanding of students about religious moderation, provide a religious moderation reading corner, and expand access to digital information. The method used in this study is qualitative with a descriptive approach. Data collection was obtained through observation, interviews and documentation. The subject in this study was a librarian who was selected using the purposive sampling technique. The results of the study indicate that the role of the MTsS Ulumul Quran library in implementing the religious moderation as the followings: as the main source of teaching and learning activities, developing reading interests and habits, a strategic place to find information, a place to establish communication between users, as an agent of change, builder, and preservation of culture, and the level of community progress. This study also revealed several obstacles faced by the library, namely limited collections, difficulty in attracting students' interest in reading, and lack of discussion space in the library. The implementation of the "Rakan Lima" strategy with a focus on increasing understanding of religious moderation and providing a special reading corner for religious moderation shows the library's commitment to building a tolerant, peaceful, and culturally diverse madrasah.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran perpustakaan MTsS Ulumul Quran dalam mendukung program moderasi beragama serta strategi yang dilakukan perpustakaan MTsS Ulumul Quran dalam mengimplementasikan program moderasi beragama di kalangan madrasah. Berdasarkan data yang ditemukan di lapangan, perpustakaan MTsS Ulumul Quran bersama dengan guru telah berupaya dalam meningkatkan kesadaran dan pemahaman santri tentang moderasi beragama, menyediakan pojok baca moderasi beragama, dan memperluas akses informasi digital. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Pengumpulan data diperoleh melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini 1 orang pustakawan yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perpustakaan telah berperan dalam mendukung program moderasi beragama dengan menjadikan perpustakaannya sebagai sumber utama kegiatan belajar mengajar , pengembangan minat dan kebiasaan membaca terkait, tempat strategis dalam mencari informasi, wadah menjalin komunikasi antar pengguna, sebagai agen perubahan, pembangun, dan pelestarian budaya, dan tingkatan kemajuan masyarakat. Walaupun demikian ,penelitian ini juga mengungkap beberapa kendala yang dihadapi oleh perpustakaan yaitu keterbatasan koleksi, sulitnya menarik minat baca santri, dan kurangnya ruang diskusi di perpustakaan. Penerapan strategi “Rakan Lima” dengan fokus pada peningkatan pemahaman moderasi beragama dan penyediaan pojok baca khusus moderasi beragama menunjukkan komitmen perpustakaan dalam membangun madrasah yang toleran, damai, dan menghargai keragaman budaya.
